Yemekten Sonra Uyku Problemi31 Mart 2013

secilkenar

Seçil Kenar

 

 

 

 

 

 

Çoğu kişiden duyduğumuz şikayettir bu, ‘yemek yedikten sonra uykum geliyor’. Gün içinde çok aktif olan ve sağlık problemi yaşamayan kişiler yemek yedikten sonra birden yorgunluk, uyku basması, şişkinlik problemlerini yaşarlar. Neden yemek sonrası ağırlık oluşur ve uykunuz gelir? Nerede hata yapıyorsunuz?
· Uzun süre aç kalmak
Öğle yemeğinizi saat 12:00-13:00 gibi yediğinizi düşünün , gün içinde hiç ara öğün tüketmezseniz saat 20:00 gibi yemeye oturduğunuzda 7 saatlik bir açlık oluşmuş olmaktadır. Kan şekeri yemekten 4 saat sonra düşmeye başlar. Kan şekeriniz artık en düşük olduğu, karnınızın en acıktığı noktada yemeye oturuyorsunuz, hızla, ne kadar tükettiğinize dikkat etmeden yemek yiyorsunuz. Kan şekeriniz zaten düşüktü ve hızla arttı, hızla artan kan şekerini vücut düzenleyebilmek için , hızla insülin salgıladı ve yine kan şekeriniz hızla düştü. Kan şekerinin hızlı yükselme ve düşmesi vücutta yorgunluk, uykuya eğilim, tatlı isteklerinde artma gibi bir çok olumsuz durum oluşturur. Bu yüzden mutlaka ara öğün akşamüzeri tüketmelisiniz,
Örneğin öğle yemeğinizi 13:00 de yediniz
14:30 1 porsiyon meyve
16:30 1 kepekli tost veya 3-4 kepekli bisküvi

Yediğiniz takdirde eve gittiğinizde kan şekeriniz düşük olmayacak ve daha az besin tükettiğinizi fark edeceksiniz.
· Ara öğünlerde tatlı atıştırmak

1
Ara öğünlerde tatlı besinler yemekte kan şekerinin hızla yükselip düşmesine sebep olacaktır. Yani akşamüzeri yediğiniz 1 adet gofret sizin yemekten sonra uyuklamanıza sebep olacaktır. Bu yüzden aralarda tatlı besinler ( pasta, kurabiye, tatlı bisküvi, sütlaç, baklava tarzı) tüketmeyiniz, acıktığınızda kepekli sandviç, kepekli bisküvi, meyve, süt, meyveli yoğurt tarzı besinler tüketiniz.
· Yüksek karbonhidrat alımı

2
Akşam yemeğinde yüksek miktarda karbonhidrat yani beyaz ekmek, makarna, pilav, börek tarzı besinler tükettiğiniz zaman kan şekeri yine hızla yükselip ardından düşer bu da sizin için yemek sonrası kendinizi, yorgun, şişkin, uykulu hissetmenizi sebep olur. Bu yüzden yemeklerde glisemik indeksi düşük , bol lifli besinler tüketiniz. Kepek ekmek, bulgur, kepekli pirinç tarzı besinler tercih ediniz bol sebze ve salata tüketiniz.

Yemekten sonra daha zinde olmak için,

  • Yemek sonrası rezene çayı sindirimi kolaylaştırır, gaz ve şişkinliği alır, yemekten sonra rezene demleyip 1 fincan tüketin.
  • Yemek sonrası siyah çay yerine yeşil çay tüketin veya az sütlü kahve için. Kafein içeren bu içecekler sizi uyarıp uykunuzu kaçıracaklar.
  • Meyveyi yemekten hemen sonra değil, 2 saat sonra ara öğün olarak tüketin.
  • Yemekten 30 dk sonra yürüyüş yapmak kan şekerini ayarlar, sizi daha zinde yapar.